Omavalvontasuunnitelma

OMAVALVONTASUUNNITELMA 10.4.2025

Palveluntuottajan perustiedot: Psykoterapia Asta Peippo

Y-tunnus 28077550-1

puh 044 236 7722

Palveluyksikön perustiedot: Psykoterapia Asta Peippo

palveluntuottajalla on vain yksi palveluyksikkö

Wredenkatu 2, 78250 Varkaus

psykoterapia.astapeippo@hotmail.com

www.psykoterapia-astapeippo.fi

Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet:

-ratkaisukeskeistä yksilöpsykoterapiaa

-pariterapiaa

-perheterapiaa

-seksuaalisterapiaa

-palveluja tuotetaan vain läsnäpalveluna palveluyksikössä

-palveluja tuotetaan sopimuksen mukaan suoraan asiakkaalle/asiakkaille itse

maksaen tai kolmannen tahon (esim. vakuutusyhtiö, HVA, työnantaja tms.)

maksusitoumuksella

-palveluja tuotetaan Pohjois-Savon hyvinvointialueella

Palveluiden laadulliset edellytykset

-palveluntuottaja Asta Peippo on Valviran hyväksymä psykoterapeutti

-asiakkaalta pyydetään käynnin jälkeen suullista palautetta palveluista

-Kelan tukemassa psykoterapiassa käytetään vuoden alussa ja lopussa

CORE OM-mittaria

Vastuu palvelujen laadusta

-vastuuhenkilö Asta Peippo

Asiakkaan asema ja oikeudet

-asiakas pääsee palveluihin oman yhteydenoton perusteella sopimalla käynnit

puhelimitse tai sähköpostilla

-yhdessä asiakkaan kanssa määritellään palvelujen suunnittelu ja toteutus

-terapiapalvelut ovat luottamuksellisia ja asiakas määrittelee Omakannan

kirjausten näkyvyyden

-jos asiakas kokee epäasiallista kohtelua palvelussa, hänelle kerrotaan suullisesti,

että hän voi reklamoida siitä

Itä-Suomen Aluehallintovirastoon

asiakaspalvelu@avi.fi

puh 0295 016 780

-palveluissa ei rajoiteta asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja siitä vastaa

palveluntuottaja Asta Peippo henkilökohtaisesti

-asiakkaan kanssa yhdessä laaditaan suullisesti terapiasuunnitelma

-Kelan tukemassa psykoterapiassa kirjallinen palaute terapiasta annetaan vuoden

lopulla Kelaan ja asiakkaalle, joka voi tarvittaessa toimittaa kopion siitä myös

hoitavalle taholle

-potilasasiavastaavana toimii palveluntuottaja Asta Peippo

Muistutusten käsittely

-palveluntuottaja Asta Peippo vastaa muistutusten käsittelystä

-mahdollisissa muistutuksissa palveluntuottaja konsultoi tarvittaessa

Tehyn yrittäjäjaoston tai yksityistä lakimiestä, jonka kanssa selvitetään asia

palveluiden parantamiseksi ja kehittämiseksi

Henkilöstö

-palveluyksikössä on vain yksi henkilö, joka on palveluntuottaja Asta Peippo

-sijaisia ei käytetä, mahdollisessa sairaustapauksessa asiakaskäynti siirretään

myöhemmäksi

-palveluntuottajan ammattioikeus on näkyvissä JulkiTerhikissä

(https://julkiterhikki.valvira.fi)

-palveluntuottajalla on asianmukaiset koulutus- ja opintotodistukset

-palveluntuottaja huolehtii ammattitaidon ylläpidosta käymällä tuotettaviin

palveluihin liittyvissä täydennyskoulutuksissa

-katso edellinen kohta Muistutusten käsittely

-palveluntuottaja on lain vaatimusten mukaisesti toimittanut AVIlle 1/2017

rikosrekisteriotteen ennen palvelutuotannon aloittamista

Asiakastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seuranta

-yksilövastuisena palveluntuottajana ei ole muuta henkilöstöä

-mahdollisissa sairaustapauksissa asiakaskäynti siirtyy

Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi

-asiakas voi keskustella terapiakokemuksistaan hoitavan lääkärin tai muun

hoitavan tahon kanssa, joka voi tarvittaessa asiakkaan luvalla olla yhteydessä

palveluntuottajaan

-palveluntuottaja voi tarvittaessa osallistua asiakkaan hoitotahon palaveriin joko

puhelimitse tai paikan päällä

-Kelan tukeman psykoterapiajakson jälkeen asiakas saa kopion palautteesta, jonka

voi tarvittaessa toimittaa hoitotaholle

Toimitilat ja välineet

-palveluntuottajan toimitilat sijaitsevat Varkaudessa Navitas 1:ssä, B-blokin 3.

kerroksessa lukitussa vuokrahuoneessa (23m2)

-mahdolliset kiinteistön ylläpitoon, huoltoon tai epäkohtailmoituksiin liittyvät

huomiot tehdään apulaissuojelujohtajalle (puh 0400 284649)

-toimitilassa asiakkaan yksityisyydensuoja säilyy, sillä siellä ei ole muita

asiakkaita samaan aikaan

-palveluntuottamisessa ei ole vastaanottotilassaan epäasianmukaisia tai

palveluihin nähden soveltumattomia ja turvallisuusriskin muodostavia välineitä

Lääkinnälliset laitteet, tietojärjestelmät ja teknologian käyttö

-terapiatyössä ei asiakkaiden kanssa käytetä lääkinnällisiä laitteita

-palveluyksikössä käytetään asiakaskohtaisiin kirjauksiin Valviran

tietojärjestelmärekisterissä olevaa Diariumin potilastietojärjestelmää

-palveluntuottaja on koulutettu Diariumin tietojärjestelmän käyttöön 22.2.2017

-tarvittaessa on käytettävissä Diariumin etätukipalvelu

-omavalvontasuunnitelma on päivätty 18.7.2018

-palveluntuottajan kaikki asiakaskirjaukset toteutetaan Diarium-järjestelmän

kautta Kanta-palveluihin, jolloin tietoturva toteutuu Diariumin voimassa olevan

tietoturvasuunnitelman puitteissa

-Diarium tiedottaa häiriöistä ja niiden korjauksista, sekä tulevista päivityksistä

-palveluntuottaja suorittaa kirjaukset, kun järjestelmä on mahdollisten taukojen

jälkeen taas käytössä

-yksilölliset kirjaukset kattavat vain terapian kannalta merkitykselliset asiat

-asiakasyhteydenpito hoidetaan sähköpostilla tai puhelimella

Lääkehoitosuunnitelma

-palveluyksikössä ei toteuteta lääkehoitoa

Asiakastietojen käsittely ja tietosuoja

-palveluyksikön asiakastietojen käsittelystä vastaa palveluntuottaja Asta Peippo,

joka on myös tietosuojavastaava

-palveluntuottaja Asta Peippo vastaa yksin ohjeiden ja viranomaismääräysten

toteutumisesta

Säännöllisesti kerättävien ja muun palautteen huomioiminen

-palautetta kysytään suullisesti terapiakäynnin jälkeen ja se otetaan huomioon

toiminnassa

Palveluyksikön riskienhallinnan vastuut, riskien tunnistaminen ja arvioiminen

-palveluntuottaja vastaa yksin palveluun liittyvästä riskienhallinnasta, joka alkaa

jo ensimmäisestä puhelinkontaktista tai sähköpostiyhteydenotosta

-palveluntuottaja toimii Navitas-kiinteistöjen turvajärjestelmien alla

-Navitaksessa järjestetään säännölliset paloilmoitinlaitteiden ja sammuttimien

testaukset, hälytysjärjestelmien tarkastukset ja vuosihuollot

-kiinteistössä järjestetään erikseen mainittuna ajankohtana tilaisuus, jossa

käydään läpi yrityskohtaisesti ensisammutuskalusto, hätäpoistumistiet, sekä

harjoitellaan eri vaaratilanteita varten. Tilaisuuteen osallistuu vuokralaisten

suojeluvastaavat varahenkilöineen, yhtiön edustajat, kiinteistönhuoltofirman

edustajat sekä palo- ja pelastusviranomaisia

-Varkauden Taitotalo Oy Navitas pelastussuunnitelma on päivitetty 2.2.2017

ja päivityksiä tehdään tarvittaessa

Riskienhallinnan keinot ja toiminnassa ilmenevien epäkohtien ja puutteiden käsittely

-vastaanottoaikojen suunnittelu

-päihteiden vaikutuksen alaista asiakasta ei oteta vastaanotolle

-vastuu toimintaympäristöriskeistä kuuluu Navitas-kiinteistölle

-asiakasturvallisuutta lisää Navitaksen vartijajärjestelmä

-palveluntuottaja vastaa vastaanottotoimintaan liittyvistä epäkohtien

korjaamisista

-viittaus aikaisempaan kohtaan Toimitilat ja välineet

-jos palveluntuottaja havaitsee riskienhallinnan suhteen epäkohtia, ilmoittaa hän

niistä apulaissuojelujohtajalle

-valvovien viranomaisten ohjeita noudatetaan

Riskienhallinnan seuranta, raportointi ja osaamisen varmistaminen

-palveluntuottaja osallistuu Navitas-kiinteistön suojelutoimien yhteisiin

harjoitustilanteisiin ja osallistuu mm. ensiapukoulutuksiin

-palveluyksikössä on aina tarjolla käsidesiä ja kertakäyttöisiä hengityssuojaimia

Ostopalvelut ja alihankinta

-palveluntuottaja ei käytä palvelujen tuottamiseen osto- tai alihankintapalveluita

Valmius- ja jatkuvuudenhallinta

-valmius- ja jatkuvuudenhallintasuunnitelmaa ei ole, koska palvelutuotanto

perustuu vapaaehtoiseen asiakassuhteeseen, eikä siihen liity yhteiskunnan

elintärkeiden toimintojen ylläpitämistä

Toimeenpano

-palveluntuottaja Asta Peippo toimeenpanee tämän omavalvontasuunnitelman

-sisäistä tiedotusta ei tarvita, koska kyseessä on yhden hengen toimintayksikkö

Julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen

-tämä omavalvontasuunnitelma julkaistaan palveluntuottajan kotisivuilla

www.psykoterapia-astapeippo.fi ja se päivitetään vähintään neljän kuukauden

välein