OMAVALVONTASUUNNITELMA 10.4.2025
Palveluntuottajan perustiedot: Psykoterapia Asta Peippo
Y-tunnus 28077550-1
puh 044 236 7722
Palveluyksikön perustiedot: Psykoterapia Asta Peippo
palveluntuottajalla on vain yksi palveluyksikkö
Wredenkatu 2, 78250 Varkaus
psykoterapia.astapeippo@hotmail.com
www.psykoterapia-astapeippo.fi
Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet:
-ratkaisukeskeistä yksilöpsykoterapiaa
-pariterapiaa
-perheterapiaa
-seksuaalisterapiaa
-palveluja tuotetaan vain läsnäpalveluna palveluyksikössä
-palveluja tuotetaan sopimuksen mukaan suoraan asiakkaalle/asiakkaille itse
maksaen tai kolmannen tahon (esim. vakuutusyhtiö, HVA, työnantaja tms.)
maksusitoumuksella
-palveluja tuotetaan Pohjois-Savon hyvinvointialueella
Palveluiden laadulliset edellytykset
-palveluntuottaja Asta Peippo on Valviran hyväksymä psykoterapeutti
-asiakkaalta pyydetään käynnin jälkeen suullista palautetta palveluista
-Kelan tukemassa psykoterapiassa käytetään vuoden alussa ja lopussa
CORE OM-mittaria
Vastuu palvelujen laadusta
-vastuuhenkilö Asta Peippo
Asiakkaan asema ja oikeudet
-asiakas pääsee palveluihin oman yhteydenoton perusteella sopimalla käynnit
puhelimitse tai sähköpostilla
-yhdessä asiakkaan kanssa määritellään palvelujen suunnittelu ja toteutus
-terapiapalvelut ovat luottamuksellisia ja asiakas määrittelee Omakannan
kirjausten näkyvyyden
-jos asiakas kokee epäasiallista kohtelua palvelussa, hänelle kerrotaan suullisesti,
että hän voi reklamoida siitä
Itä-Suomen Aluehallintovirastoon
asiakaspalvelu@avi.fi
puh 0295 016 780
-palveluissa ei rajoiteta asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja siitä vastaa
palveluntuottaja Asta Peippo henkilökohtaisesti
-asiakkaan kanssa yhdessä laaditaan suullisesti terapiasuunnitelma
-Kelan tukemassa psykoterapiassa kirjallinen palaute terapiasta annetaan vuoden
lopulla Kelaan ja asiakkaalle, joka voi tarvittaessa toimittaa kopion siitä myös
hoitavalle taholle
-potilasasiavastaavana toimii palveluntuottaja Asta Peippo
Muistutusten käsittely
-palveluntuottaja Asta Peippo vastaa muistutusten käsittelystä
-mahdollisissa muistutuksissa palveluntuottaja konsultoi tarvittaessa
Tehyn yrittäjäjaoston tai yksityistä lakimiestä, jonka kanssa selvitetään asia
palveluiden parantamiseksi ja kehittämiseksi
Henkilöstö
-palveluyksikössä on vain yksi henkilö, joka on palveluntuottaja Asta Peippo
-sijaisia ei käytetä, mahdollisessa sairaustapauksessa asiakaskäynti siirretään
myöhemmäksi
-palveluntuottajan ammattioikeus on näkyvissä JulkiTerhikissä
(https://julkiterhikki.valvira.fi)
-palveluntuottajalla on asianmukaiset koulutus- ja opintotodistukset
-palveluntuottaja huolehtii ammattitaidon ylläpidosta käymällä tuotettaviin
palveluihin liittyvissä täydennyskoulutuksissa
-katso edellinen kohta Muistutusten käsittely
-palveluntuottaja on lain vaatimusten mukaisesti toimittanut AVIlle 1/2017
rikosrekisteriotteen ennen palvelutuotannon aloittamista
Asiakastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seuranta
-yksilövastuisena palveluntuottajana ei ole muuta henkilöstöä
-mahdollisissa sairaustapauksissa asiakaskäynti siirtyy
Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi
-asiakas voi keskustella terapiakokemuksistaan hoitavan lääkärin tai muun
hoitavan tahon kanssa, joka voi tarvittaessa asiakkaan luvalla olla yhteydessä
palveluntuottajaan
-palveluntuottaja voi tarvittaessa osallistua asiakkaan hoitotahon palaveriin joko
puhelimitse tai paikan päällä
-Kelan tukeman psykoterapiajakson jälkeen asiakas saa kopion palautteesta, jonka
voi tarvittaessa toimittaa hoitotaholle
Toimitilat ja välineet
-palveluntuottajan toimitilat sijaitsevat Varkaudessa Navitas 1:ssä, B-blokin 3.
kerroksessa lukitussa vuokrahuoneessa (23m2)
-mahdolliset kiinteistön ylläpitoon, huoltoon tai epäkohtailmoituksiin liittyvät
huomiot tehdään apulaissuojelujohtajalle (puh 0400 284649)
-toimitilassa asiakkaan yksityisyydensuoja säilyy, sillä siellä ei ole muita
asiakkaita samaan aikaan
-palveluntuottamisessa ei ole vastaanottotilassaan epäasianmukaisia tai
palveluihin nähden soveltumattomia ja turvallisuusriskin muodostavia välineitä
Lääkinnälliset laitteet, tietojärjestelmät ja teknologian käyttö
-terapiatyössä ei asiakkaiden kanssa käytetä lääkinnällisiä laitteita
-palveluyksikössä käytetään asiakaskohtaisiin kirjauksiin Valviran
tietojärjestelmärekisterissä olevaa Diariumin potilastietojärjestelmää
-palveluntuottaja on koulutettu Diariumin tietojärjestelmän käyttöön 22.2.2017
-tarvittaessa on käytettävissä Diariumin etätukipalvelu
-omavalvontasuunnitelma on päivätty 18.7.2018
-palveluntuottajan kaikki asiakaskirjaukset toteutetaan Diarium-järjestelmän
kautta Kanta-palveluihin, jolloin tietoturva toteutuu Diariumin voimassa olevan
tietoturvasuunnitelman puitteissa
-Diarium tiedottaa häiriöistä ja niiden korjauksista, sekä tulevista päivityksistä
-palveluntuottaja suorittaa kirjaukset, kun järjestelmä on mahdollisten taukojen
jälkeen taas käytössä
-yksilölliset kirjaukset kattavat vain terapian kannalta merkitykselliset asiat
-asiakasyhteydenpito hoidetaan sähköpostilla tai puhelimella
Lääkehoitosuunnitelma
-palveluyksikössä ei toteuteta lääkehoitoa
Asiakastietojen käsittely ja tietosuoja
-palveluyksikön asiakastietojen käsittelystä vastaa palveluntuottaja Asta Peippo,
joka on myös tietosuojavastaava
-palveluntuottaja Asta Peippo vastaa yksin ohjeiden ja viranomaismääräysten
toteutumisesta
Säännöllisesti kerättävien ja muun palautteen huomioiminen
-palautetta kysytään suullisesti terapiakäynnin jälkeen ja se otetaan huomioon
toiminnassa
Palveluyksikön riskienhallinnan vastuut, riskien tunnistaminen ja arvioiminen
-palveluntuottaja vastaa yksin palveluun liittyvästä riskienhallinnasta, joka alkaa
jo ensimmäisestä puhelinkontaktista tai sähköpostiyhteydenotosta
-palveluntuottaja toimii Navitas-kiinteistöjen turvajärjestelmien alla
-Navitaksessa järjestetään säännölliset paloilmoitinlaitteiden ja sammuttimien
testaukset, hälytysjärjestelmien tarkastukset ja vuosihuollot
-kiinteistössä järjestetään erikseen mainittuna ajankohtana tilaisuus, jossa
käydään läpi yrityskohtaisesti ensisammutuskalusto, hätäpoistumistiet, sekä
harjoitellaan eri vaaratilanteita varten. Tilaisuuteen osallistuu vuokralaisten
suojeluvastaavat varahenkilöineen, yhtiön edustajat, kiinteistönhuoltofirman
edustajat sekä palo- ja pelastusviranomaisia
-Varkauden Taitotalo Oy Navitas pelastussuunnitelma on päivitetty 2.2.2017
ja päivityksiä tehdään tarvittaessa
Riskienhallinnan keinot ja toiminnassa ilmenevien epäkohtien ja puutteiden käsittely
-vastaanottoaikojen suunnittelu
-päihteiden vaikutuksen alaista asiakasta ei oteta vastaanotolle
-vastuu toimintaympäristöriskeistä kuuluu Navitas-kiinteistölle
-asiakasturvallisuutta lisää Navitaksen vartijajärjestelmä
-palveluntuottaja vastaa vastaanottotoimintaan liittyvistä epäkohtien
korjaamisista
-viittaus aikaisempaan kohtaan Toimitilat ja välineet
-jos palveluntuottaja havaitsee riskienhallinnan suhteen epäkohtia, ilmoittaa hän
niistä apulaissuojelujohtajalle
-valvovien viranomaisten ohjeita noudatetaan
Riskienhallinnan seuranta, raportointi ja osaamisen varmistaminen
-palveluntuottaja osallistuu Navitas-kiinteistön suojelutoimien yhteisiin
harjoitustilanteisiin ja osallistuu mm. ensiapukoulutuksiin
-palveluyksikössä on aina tarjolla käsidesiä ja kertakäyttöisiä hengityssuojaimia
Ostopalvelut ja alihankinta
-palveluntuottaja ei käytä palvelujen tuottamiseen osto- tai alihankintapalveluita
Valmius- ja jatkuvuudenhallinta
-valmius- ja jatkuvuudenhallintasuunnitelmaa ei ole, koska palvelutuotanto
perustuu vapaaehtoiseen asiakassuhteeseen, eikä siihen liity yhteiskunnan
elintärkeiden toimintojen ylläpitämistä
Toimeenpano
-palveluntuottaja Asta Peippo toimeenpanee tämän omavalvontasuunnitelman
-sisäistä tiedotusta ei tarvita, koska kyseessä on yhden hengen toimintayksikkö
Julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen
-tämä omavalvontasuunnitelma julkaistaan palveluntuottajan kotisivuilla
www.psykoterapia-astapeippo.fi ja se päivitetään vähintään neljän kuukauden
välein